Contoh Soalan Psikometrik Pembantu Penguatkuasa KP19

Contoh Soalan Psikometrik Pembantu Penguatkuasa KP19. Dipanggil menduduki Peperiksaan Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) Pembantu Penguatkuasa KP19? Kami mengucapkan tahniah kepada semua calon yang terpilih kali ini, anda merupakan calon yang menepati kriteria tapisan awal pihak SPA melalui permohonan yang telah dibuat di portal SPA9.


Contoh Soalan Psikometrik Pembantu Penguatkuasa KP19


Kami tahu, anda adalah calon yang layak kerana berani mencari ikhtiar dan soalan-soalan ujian psikometrik di google search/enjin carian google. Ada banyak contoh soalan yang ada boleh anda jumpa, tetapi adakah soalan-soalan tersebut menepati format yang pihak SPA berikan nanti?

Kami disini berhasrat untuk membantu anda LULUS dalam peperiksaan online ini. Kalau tak usaha, tak bermakna ambil exam psikometrik tu. Sebab itu, anda perlu faham mengapa ujian psikometrik ini diberikan kepada calon sebelum menjalani sesi temuduga.

 

Apa Itu Ujian Psikometrik?

 

Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) - Ujian psikometrik merupakan tapisan kepada calon-calon sebelum menjalani sesi temuduga. Secara umumnya, Ujian Psikometrik ialah alat penilaian yang digunakan untuk mengukur secara objektif ciri-ciri personaliti, kebolehan, kecerdasan, kebolehan dan tingkah laku seseorang individu. Ujian psikometrik digunakan secara meluas dalam bimbingan kerjaya untuk memadankan kebolehan dan personaliti seseorang dengan kerjaya atau peranan yang sesuai.

Terdapat pelbagai bentuk ujian psikometrik yang melibatkan angka,mekanikal, logik, lisan dan lain-lain. Ujian ini bertujuan untuk menyelaraskan proses pengambilan dan mendedahkan pemohon terbaik dengan cekap.

Markah ujian psikometrik bukanlah satu-satunya indikator yang digunakan untuk meilih calon bagi sesuatu kerjaya atau peranan. Tetapi, markah ujian psikometrik sering dipertimbangkan dalam kombinasi dengan CV atau Resume calon, surat pengiring( cover letter) atau penilaian lain.

 

Jenis-Jenis Ujian Psikometrik

 

Terdapat dua(2) jenis ujian psikometrik yang utama iaitu Ujian Psersonaliti dan Ujian Bakat.

Ujian personaliti meneroka minat, nilai dan motivasi calon. Ujian ini juga menganalisis bagaimana watak calon sesuai dengan peranan dan organisasi. Selain itu, ujian ini juga turut menganalisis emosi, tingkah laku dan perhubungan anda dalam pelbagai situasi.

Ujian bakat pula menilai keupayaan penaakulan(reasoning) atau kognitif anda. Ujian ini berbentuk seperti peperiksaan yang memerlukan anda untuk menjawab soalan aneka pilihan dalam jangka masa singkat. Tahap kecerdasan anda akan dibandingkan dengan standard, bermakna anda mesti mencapai skor tertentu untuk lulus.

 

Contoh-Contoh Soalan Ujian Psikometrik Jenis Personaliti

 

Dibawah ini merupakan contoh-contoh soalan ujian psikometrik jenis personaliti.

 

1. Saya mahu setiap butiran dijaga

A. Sangat tidak setuju

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

2. Saya mudah marah

A. Sangat tidak setuju

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

3. Saya lebih suka bekerja sebagai sebahagian daripada pasukan

A. Sangat tidak setuju

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

4. Saya tidak gemar membaca puisi

A. Sangat tidak setuju

 

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

5. Saya lebih suka bekerja sendiri

A. Sangat tidak setuju

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

 Format Soalan Ujian Psikometrik Tahun 2023

 

Sejak tahun 2019, tiada lagi ujian psikometrik jenis matematik atau jenis bakat ni. Sepanjang tahun 2020 hingga tahun 2022, hanya soalan ujian psikometrik jenis personaliti yang ditanyakan kepada calon dalam peperiksaan PSEE.

Walaubagaimanapun, format ini mungkin akan berubah-ubah mengikut keperluan dan ketetapan yang pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) dan Kementerian/Jabatan terbabit tentukan.

Kami ada Ebook (buku digital dalam bentuk PDF) yang boleh membantu anda Lulus dalam peperiksaan SPA ini. Ianya rujukan dan himpunan soalan-soalan ujian psikometrik yang berkemungkinan ditanya dalam peperiksaan nanti.

Ebook yang kami maksudkan adalah;

 

Apa yang anda akan dapat dalam ebook Ujian Psikometrik ini?


Ada 3 pakej yang boleh dipilih iaitu:

  1. PAKEJ ADVANCE - RM100
  2. PAKEJ EXTRA - RM60
  3. PAKEJ BASIC - RM40

Kesemua pakej ini dilengkapi dengan Rujukan PISKOMETRIK(200++ Soalan dan Jawapan Ujian Psikometrik). Manakala, untuk pakej Extra, anda akan dapat Rujukan PSikometrik, 241 Senarai Agensi Kerajaan dan 7 Langkah Strategik Agensi Kerajaan.

Kami syorkan anda dapatkan pakej ADVANCE kerana ada tambahan Ebook iaitu Teknik Jawab Soalan Temuduga Kerajaan, Rahsia Penulisan Resume, 250 Soalan Temuduga dan juga Rahsia Kejayaan & Kegagalan Temuduga.

 

Penjadualan Peperiksaan PSEE - Ujian Psikometrik Pembantu Penguatkuasa Gred KP19


Nak semak samada anda dipanggil ujian psikometrik atau tidak, semak nama anda melalui pautan dibawah..

 

Pembantu Penguat Kuasa Gred KP19

Kementerian Dalam Negeri

Penilaian Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) - Ujian Psikometrik

Tarikh PSEE : 1 Ogos 2023

 

Semak jadual ujian psikometrik --> Klik sini

 

Gunakan Rujukan PSIKOMETRIK diatas, kerana kami dah berjaya membantu ramai calon LULUS exam ni beberapa tahun sebelum ini..

 

Contoh Soalan Psikometrik Pembantu Penguatkuasa KP19

UNTUK Ujian PSIKOMETRIK 2023 >> Klik Sini Untuk Download

 

Semoga Contoh Soalan Psikometrik Pembantu Penguatkuasa KP19 ini dapat membantu anda menjawab dan buat persediaan awal sebelum peperiksaan psikometrik nanti.

 

Sebarkan kepada rakan-rakan yang lain juga, biar mereka juga tahu ada Rujukan PSIKOMETRIK yang sangat membantu exam tersebut.


Post a Comment

0 Comments